فوم پلی یورتان

نقش فوم در زندگی امروزی

نقش فوم در زندگی امروزی

فوم ها معمولا در اندازه های مختلف ضخامت های متفاوتی دارند. همچنین قالب فوم ها میتواند ساده (تخت) یا محدب (عدسی) باشد.

فوم یک ترکیب شیمیایی پلیمری است  که در سه نوع یافت میشود.

  • فوم های پلی یورتان
  • فوم گرم
  • فوم سرد
  • فوم های پلی اتیلن
  • فوم های پلی استایلن (یونولیت)

فوم ها معمولا در اندازه های مختلف ضخامت های متفاوتی دارند. همچنین قالب فوم ها میتواند ساده (تخت) یا محدب (عدسی) باشد.

  • فوم های پلی یورتان

فوم گرم

علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود.  خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن است که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود. خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود و بعد از چند سال افت میکند و اصطلاحا جا می اندازد.

فوم سرد

نامگذاری فوم سرد به دلیل استفاده از حرارت غیرمستقیم یا دمای کم، در مراحل ساخت می باشد، دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکولهای این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و به طور ملموسی نرم تر از فوم گرم می باشد.

در طبقه بندی فوم های پلی یورتان از نظر ساختار سلولی، فوم سرد در طبقه فوم های سلول باز جای می گیرد. در فوم سرد، ساختار سلول های درون فوم باز بوده و با یکدیگر ارتباط دارند به گونه ای که در هنگام اعمال فشار بر این نوع فوم، هوای موجود در درون سلول ها جابجا شده و این خاصیت موجب انعطاف پذیری و نرمی فوم پلی یورتان می گردد. پس از برداشته شدن فشار از روی فوم دوباره از طریق مجاری باز سلولی هوا به درون فوم بازگشته و فوم به حالت قبل از اعمال فشار خود باز می گردد. فوم های سرد در مقایسه با فوم گرم طول عمر بیشتری دارند و دچار افت یا از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود نمی شوند. صندلی اتومبیل ها از جنس فوم سرد هستند که با گذشت چندین سال شاید فقط نیاز باشد روکش های آن تعویض شود.

  • فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حباب های ریز هوا که به دلیل داشتن خاصیت تراکم سلول بهترین ایزولاسیون و عالی ترین عایق برودت، حرارت، رطوبت و صدا می باشد. فوم در دمای 35- تا 90+ درجه سانتیگراد قابل استفاده بوده و در مقابل عوامل مخرب شیمیایی و فرساینده محیطی مقاوم بوده و ضد رطوبت می باشد و از نفوذ آب جلوگیری می نماید. ورق های فوم پلی اتیلن ،به عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی در دیواره، سقف وکف ساختمان ها به منظور ممانعت از انتقال صدا و رطوبت از طبقات و یا واحدها به یکدیگر استفاده می شود.

  • فوم پلی استایرن (یونولیت)

یونولیت یا پلاستوفوم ماده ای سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد.

اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه می شوند. وزن بلوك هاي يونوليتی بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود. بلوك های «پلي استايرن» به دليل سبكی وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروری ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند. اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست مي دهند و در برابر حرارت و شعله وری مقاومت کمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *